Musikaali,
joka liikuttaa, raivostuttaa ja innostaa
Nahkatakkinen
tyttö on hyvässä vauhdissa. Yleisöä on ollut huikeasti jopa
keskellä viikkoa ja homma on hallussa. Ei hassuja mokailuja, ei
amatöörivirheitä, mitä nyt muutama inhimillinen takeltelu
joukkoon on mahtunut. Tämä musikaali on jotain käsittämätöntä!
Näin
viime vuonna Nahkatakkisen tytön Martinus-salissa Vantaalla, kun
Vaskivuoren lukio sen esitti. Kun syksyllä ilmoitettiin meidänkin
tekevän saman musikaalin, olin ensin yllättynyt. Sitä seurasi
epäuskoisuus. Voimmeko mekin muka saada aikaan jotain niin
massiivista ja silti taiteellista. Kun usko tähän yhteisöön oli
löytynyt, alkoi pelottaa. Dingo on ollut ISO juttu, siis tosi ISO!
Tätähän ei todellakaan voi munata. Silti olin innoissani, tai no,
todella innoissani.
Kaijan
Koota lainatakseni, ”uskalsin sukeltaa kylmään veteen”. Se oli
myös sen arvoista. Biisien stemmasovitukset kuulosti omaan korvaan
hyvältä ja kaiken päälle niitä oli vielä hauska laulaa.
Ensimmäisistä kuorotreeneistä asti olen löytänyt satunnaisesti
itseni laulamassa Autiotaloa tai nimikkobiisiä, Nahkatakkista
tyttöä. Ala-aste ajoilta asti Dingo on ollut tuttu ja niiden
samojen laulujen laulaminen on tuntunut aivan mielettömältä. Ja
vieläpä lavalla! Niiden tosifanien edessä, jotka ovat kasarilla
pukeutuneet kuin Dingo, meikanneet kuin Dingo, osanneet jokaisen
kappaleen ulkoa, vuoranneet seinänsä Dingon kuvilla ja pyörtyilleet
onnesta. Ehkä vähän liioiteltua, mutta silti.
Tanssit...
Niin, ne tanssit. Iso ja tärkeä osa musiikkiteatteria. Ne näyttivät
ensi alkuun aivan uskomattoman siisteiltä. Sitten pitikin tehdä
perässä. Vielä kuukautta ennen ensi-iltaa lensi ärräpäät ja
kiukutti, kun koreografiat eivät meinanneet luonnistua. Jalat olivat
välillä solmussa. Välillä jäätyi kesken kaiken. ”Hei, missä
välissä toi liike muka oli!?” Sitten se vain napsahti. Yksissä
harjoituksissa sitä tajusi, että kaikki on ihan simppeliä. Juuri
näin ne menee. Siitä alkoikin nauttiminen. Pystyi mennä lavalle ja
antaa musiikin viedä, laulaa ja tanssia jonkinlaisessa transsissa.
Välillä ilme vakavana, välillä naama Naantalin aurinkona, mutta
aina hymyillen vähintään sisäisesti.
Kun
perjantain kenraaliharjoitus koitti, oli tunnelma hieman sekalainen.
Tavallaan jännitti, tavallaan ei. Tiesi mitä tehdä, mutta silti
oli mahdollista, että kaikki menisi pieleen. Ei onneksi mennyt.
Maskeeraus sujui kuin ammattilaiselta. Kaikki oli ilmiselvää.
Vaikka edellisenäkin päivänä oli vielä homma vähän hakusessa,
tiesin tasan tarkkaan mitä tehdä. Ei epäilyksen häivää.
Ensimmäinen puoliaikakin oli tykittelyä sydämen pohjasta.
Väliaika
koitti. Nopea vaatteiden vaihto ja sitten vuorostaan maskipenkkiin
istumaan. Tässähän on kiire! Ei me millään ehditä tätä
kaikkea tehdä! Sormet ristissä, peukut ja varpaat pystyssä toivoin
esityksissä olevan enemmän aikaa.
Toinen
puoliaika lähti jääkaapin viileissä tunnelmissa, täysin
positiivisella tavalla tietenkin. Sitten sattui nolo myöhästyminen.
Never again! Tilannekartoitus ja toimintasuunnitelman muutos. Kukaan
ensi-iltayleisöstä ei varmastikaan näkemänsä perusteella arvaa
missä meni pahasti pieleen vielä edellisenä päivänä. Se
pysyköön salaisuutena.
Loppupotpuri
kruunasi koko kenraalin. Jos joskus on kylmät väreet kulkeneet
vartin ajan ja ollut niin innoissaan, että ei pysy nahoissaan niin
silloin! Loppupotpuri itsessään kertoo fiilikset koko musikaalista
ja sen teosta. Vuoroin naurattaa, vuoroin värisyttää, silloin
tällöin haetaan tukea muista. Mutta meininki on koko ajan aivan
mahtava!
Omasta
puolestani kiitän kaikkia, ketkä ovat olleet mukana tässä tavalla
tai toisella, myös yleisöä. Yhdessä on saatu aikaan jotakin mikä
jää elämään. Joten käyttäkää pyöräilykypärää! Edes
kuolematon muistonne ei voi välttyä Nahkatakkisen tytön iskulta!
Sonja Arokari
Sonja Arokari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti